MANCHESTER UNITED
" Wysoki poziom sportowy i biznesowy
Działania zmierzające do osiągnięcia celów strategicznych klubu obejmują: utrzymanie wysokiego poziomu sportowego, postrzeganie i traktowanie fanów jako klientów, rozwój marki globalnej, maksymalizację korzyści z posiadanych praw medialnych i użytkowania stadionu Old Trafford. Dla swych kibiców klub pragnie wzbogacać i skutecznie wykorzystywać posiadane zasoby we wskazanym wyżej zakresie działalności ze szczególnym uwzględnieniem potencjału własnej marki i korzyści z niego płynących - zarówno dla klubu, jak i jego partnerów biznesowych.
Klubowy system CRM zawiera ponad 2,5 miliona rekordów z danymi fanów, obejmujących obecnych i potencjalnych klientów. Klienci ci w procesie segmentacji przyporządkowani zostają do odpowiednich segmentów, w celu późniejszego dopasowania komunikacji i ofert do indywidualnych potrzeb odbiorców. Komunikacja to jeden z priorytetów polityki klubu, zdefiniowanej przez Petera Kenyona. Strona internetowa
www.manutd.com jest podstawową platformą komunikacyjną o zasięgu globalnym (średnio 13 milionów odsłon miesięcznie; 1,2 miliona unikalnych użytkowników w 2004 r.), udostępnioną również w języku chińskim (!).
Najbardziej lukratywna umowa z Nike określa prawo tej firmy do dostarczania sprzętu dla drużyny, ale również do reprezentacji klubu (poprzez spółkę zależną: Manchester United Merchandising Limited) w zakresie produkcji i sprzedaży licencjonowanych produktów i pamiątek klubowych na całym świecie. W ciągu dwóch ostatnich sezonów sprzedano 3,8 mln koszulek klubowych, z których 1/3 nabyli kibice poza Wielką Brytanią.
Równocześnie olbrzymia rzesza fanów pozwala spółce Manchester United PLC oferować coraz większą gamę produktów pozasportowych. Kibic-klient otrzymuje od swego klubu ofertę skorzystania z usług, które dotychczas świadczone były przez wyspecjalizowane instytucje, ale nigdy przez organizację sportową i pod sportową marką! Za przykład mogą służyć przedsięwzięcia: MU Finance (realizowane z firmami Britannia i Endsleigh), oferujące usługi ubezpieczeniowe i finansowe (kredyty, rachunki, karty kredytowe), czy też agencja turystyczna MU Travel (partnerstwo z Travelcare), oferująca zarówno usługi związane z organizacją wyjazdów na mecze czy tournee drużyny, jak również cały wachlarz standardowych usług turystycznych - wycieczki, wczasy, rezerwacja przelotów i hoteli.
W maju 2005 roku władze klubu ogłosiły zamiar budowy w pobliżu stadionu Old Trafford kompleksu rozrywkowo-rekreacyjnego z kasynem, luksusowym hotelem, restauracjami i klubami odnowy. Partnerem dla tego przedsięwzięcia ma być amerykańska sieć hoteli i kasyn Las Vegas Sands Corp., a jego realizacja uzależniona jest od uzyskania licencji na prowadzenie kasyna.
Pogram lojalnościowy dla kibiców
Wszystkie te działania sprzyjają i służą budowaniu lojalności kibiców-klientów klubu. Dla jej wzmocnienia klub stymuluje do działania i wspiera społeczności fanów, które aktywnie uczestniczą w życiu klubu. Aby wzmocnić więzi ze swymi sympatykami w Azji i Ameryce, klub organizuje w letniej przerwie tournee, podczas których rozgrywane są towarzyskie mecze pokazowe. Stwarza to unikalną możliwość obejrzenia występów drużyny na żywo w tych częściach świata, wobec jedynego kontaktu możliwego w trakcie sezonu - dostępnego za pośrednictwem mediów.
Piłkarze - gwiazdy światowego formatu to wciąż najważniejsze aktywa sportowej spółki. To oni przyciągają rzesze kibiców, dostarczając niezapomnianych przeżyć i wzbudzając emocje. To właśnie emocje związane z widowiskiem piłkarskim definiują potrzebę sympatyków, którą - w rozumieniu marketingowym - klub zaspokaja. Zatrudnianie światowej klasy zawodników (analogicznie do wysokiej klasy specjalistów w danej branży) wiąże się z dużymi kosztami (koszty transferowe, wysokie pensje), jednakże wyjątkowi zawodnicy gwarantują z reguły bardzo dobre wyniki, a sukcesy generują wyższe przychody: wyższa frekwencja na stadionie i wpływy z biletów, wyższe wpływy ze sprzedaży praw dla mediów, zainteresowanie możnych sponsorów, kontrakty reklamowe.
Jednocześnie klub dywersyfikuje źródła swoich przychodów, doskonale zdając sobie sprawę, że jest to sposób na zmniejszenie ryzyka kłopotów finansowych wskutek niesprzyjających zdarzeń związanych z działalnością sportową, np. ograniczenia przychodów z praw medialnych, braku awansu, wykluczenia lub eliminacji z rozgrywek pucharowych itp.
Manchaster United dla potrzebujących
Będąc organizacją sportową, Manchester United stara się również kreować pozytywny wizerunek swej marki poprzez udział w licznych inicjatywach społecznych (walka z rasizmem, ochrona środowiska naturalnego) i przedsięwzięciach charytatywnych. Co roku ponad 5 tys. pamiątek klubowych z autografami piłkarzy wędruje do organizacji na całym świecie z przeznaczeniem uzyskania środków na cele charytatywne (ponadto klub przekazuje darmowe bilety, użycza stadionu Old Trafford wraz z infrastrukturą, organizuje i wspiera lokalne i globalne przedsięwzięcia o charakterze charytatywnym).
Na szczególną uwagę zasługuje w tym przypadku partnerski projekt UNITED for UNICEF utworzony w 1999 roku, wspierający akcję mającą na celu poprawę warunków życia dzieci na całym świecie (dotychczas na ten cel przeznaczono ponad 1,3 mln funtów).
Marka globalna
Marka Manchester United z całą pewnością zasługuje na miano marki wyjątkowej, marki globalnej o wielkim potencjale, konsekwentnie budowanej z myślą o sukcesie komercyjnym. Jej wartość, zdaniem specjalistów z firmy Brand Finance, wynosi ok. 225 mln funtów (estymacja na podstawie analizy aktywności marketingowej klubu). Jednocześnie konsultanci ze wspomnianej firmy zastrzegają, iż wartość ta może istotnie wzrosnąć w ciągu najbliższych kilku lat (do poziomu ok. 1 mld funtów), jeśli powodzeniem zakończy się jej wprowadzenie na rynek chiński i amerykański.
Czas, gdy klub wszedł na sportowe szczyty zbiegł się z okresem dynamicznie wzrastającej komercjalizacji futbolu, a umiejętne wykorzystanie szansy było zasługą specjalistów od prowadzenia biznesu. Mimo faktu, iż klub nie osiąga ostatnio spektakularnych sukcesów na boiskach ligowych i europejskich, z całą pewnością zwycięża na polu marketingowym. To zjawisko charakteryzujące tylko największych graczy, bogatych w tradycje i sukcesy, a tych w Europie można wymienić zaledwie kilku. United oferuje bowiem produkt, który od dziesiątek lat odznacza się wysoką jakością, a jakość ta pozwoliła klubowi pozyskać rzeszę lojalnych zwolenników. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii komunikacji do obecnych dołączają kolejni, którym nie przeszkadzają odległości, granice i bariery językowe...
Faktem jednak jest, że wzorce wyznaczone przez United z powodzeniem wykorzystują najwięksi futbolowi konkurenci. Wielkim wyzwaniem dla menadżerów klubu z Manchesteru w najbliższych latach będzie utrzymanie pozycji klubu w Europie i Azji (przede wszystkim poprzez działania na rzecz wzmocnienia lojalności swoich sympatyków) oraz ekspansja w Ameryce Północnej (głównie w USA, co stanowi priorytet dla amerykańskiego właściciela klubu - Malcolma Glazera). Najwyższy stopień podium w rankingu najpopularniejszych klubów na świecie jest bowiem celem wyznaczonym zarówno m.in. przez włodarzy hiszpańskiego Realu Madryt, jak i wschodzącej potęgi z Wysp Brytyjskich - Chelsea Londyn. Sportowcy twierdzą, że trudniej jest bronić pozycji lidera, niż ją atakować... Wydaje się, że jest to prawda uniwersalna, a najbliższa przyszłość pokaże, czy futbolowi biznesmeni z Manchesteru sprostają temu wyzwaniu.
Źródła: Deloitte Football Money League 2005, luty 2005; Manchester United PLC Annual Report 2004;
www.manutd.com;
www.manutdzone.com
Najbogatszy klub piłkarski świata
Manchester United - według raportu „Football Money League 2005”, opublikowanego przez firmę doradczą Deloitte w lutym 2005 roku - to najbogatszy klub piłkarski świata. Jego przychody - o 20 mln euro wyższe niż drugi w rankingu Real Madryt - w sezonie 2003/2004 to rząd 259 milionów euro!
Oferta dla kibica-fana:
• MU Finance (realizowane z firmami Britannia i Endsleigh), oferujące usługi ubezpieczeniowe i finansowe (kredyty, rachunki, karty kredytowe),
• Agencja turystyczna MU Travel (partnerstwo z Travelcare), oferująca zarówno usługi związane z organizacją wyjazdów na mecze czy tournee drużyny,
• Standardowe usługi turystyczne - wycieczki, wczasy, rezerwacja przelotów i hoteli.
• W maju 2005 roku władze klubu ogłosiły zamiar budowy w pobliżu stadionu Old Trafford kompleksu rozrywkowo-rekreacyjnego z kasynem, luksusowym hotelem, restauracjami i klubami odnowy. Partnerem dla tego przedsięwzięcia ma być amerykańska sieć hoteli i kasyn Las Vegas Sands Corp., a jego realizacja uzależniona jest od uzyskania licencji na prowadzenie kasyna.
Działalność mediowa i komercyjna
• Działalność medialna Manchesteru United jest prowadzona pod marką MU Media (kanał satelitarny „MUTV”, telewizja internetowa „MU.TV”, „MU Radio”, „MU Broadband”) dzięki umowom partnerskim klubu ze spółkami medialnymi: BSkyB, Granada i Viatel.
• Dzięki partnerstwu z Vodafone, klub stworzył spółkę świadczącą usługi dostarczania treści na telefony komórkowe abonentów - MU Mobile.
• Kino Red Cinema i restauracje Red Cafe/One United Cafe uzupełniają portfel usług rozrywkowych dla sympatyków klubu, nawet w odległych częściach świata (m.in. w Pekinie, Singapurze i Kuala Lumpur; „Reds” lub „Red Devils” - Czerwone Diabły - to przydomek drużyny z Manchesteru). "
Jacek Hanarz, RMF FM
PS. mamy sie od kogo uczyć...